En af de absolut bedste i serien. Den starter og slutter stærkt og indeholder nogle af mine absolut favorit-sci-fi-noveller fra de seneste par år.
I stedet for blot at nævne mine personlige foretrukne, vil jeg tildele dem priser. Kan vi få en trommehvirvel? Smukt, tak! Lad os komme i gang.
Damon Lindelof-prisen tildeles den novelle, der på fornemste vis starter med et fantastisk og dragende setup, holder mysteriet i live længst muligt og bringer nye detaljer og twists frem på spændende maner. Prisen går til … “Fire år senere” af Lars Ahn.
Douglas Adams-prisen tildeles en novelle, der på en enkelt og klar facon demonstrerer, at humor bestemt hører hjemme i science fiction-genren og kan behandle seriøse og muligvis snarligt aktuelle emner med potent ordekvilibrisme. Prisen går til … “En skidt dag for Danmark” af Flemming Johansen.
Cyberpunk tech-prisen går til en novelle, der uden omsvøb udstiller konsekvenserne af en lemming-agtig og nådesløs urbanisering kombineret med en tech-gurus våde drøm om en kybernetisk fremtid – cybergangsta’s paradise (or maybe not). Prisen tilfalder … “Shenzhen hardware” af Freddy E. Silva.
Anders Thomas Jensen-prisen (med tilhørende legat) tildeles en novelle, der med få, men velvalgte ord, kører tendenser i vor nuværende kultur ud i absurde proportioner med et skvat kartasisk humor tildrysset. Prisen går til … “I Danmark spiser vi hunde” af Helene Toksværd.
Vernor Vinge-prisen tildeles i år en novelle, der på fornemste vis svælger i semirealistisk beskrivelse af ikke-eksisterende teknologi, så læseren føler sig tildelt en kandidatgrad og herefter besidder alle nødvendige evner for at benytte og reparere nævnte teknologi. Prisen går til … “Xact FAQ” af Kenneth Krabat.
Prisen for mest filmatiserbare novelle går denne gang til en velskrevet fortælling, der med underfundig humor, sarkasme og hæsblæsende action formidler en historie,der sagtens kunne være Paul Verhoevens næste filmprojekt (og burde være det imho). Prisen går til … “Farmer” af Karsten Brandt-Knudsen.
Sidste pris i denne omgang er Lewis Caroll-prisen, der gives til en novelle, som med en fritflydende fantasi stopfodrer læseren med originalitet, ordekvilibrisme og popkulturreferencer, der er til misundelse for både Hr. Caroll selv, Andy Warhol og Peter A.G.
Prisen tildeles … “Flinck og Willy – En feuilleton i seks overgreb” af Henning Andersen.
Tak til publikum, tillykke til vinderne og vi ses til næste år.
P.s. forsiden er også en af de bedste og flotteste i serien.
5/5 rumraketter herfra.
(Anmeldelse af “Sandsynlighedskrydstogt – Lige under overfladen 14” fra Science Fiction Cirklen. Anmeldelse af Torben M. Husum)